tirsdag den 10. januar 2012

Flade nøgleringe

Nej, så mange nøgler har jeg altså heller ikke! Men, nøgleringe er lidt hyggelige at lave, en fin lille ting at have med til veninden, en hurtig gave til børnefødselsdagen... you name it. Så det er helt okay med et lille lager af nøgleringe i diverse afskygninger:-)


Disse tre er "flade" og kan varieres i utallige variationer... som pingviner, robotter, ugler, monstre... så langt som fantasien rækker vel?


Jeg har bare lavet en grundform. som er nem at variere med farveskift. Jeg har brugt en nål 2, rester af bomuldsgarn og knapper. Disse nøgleringe måler 4x6 cm når de er færdige.


Start med 15 luftmasker. Hækl tilbage med fastmasker i de 15 luftmasker, forsæt rundt når sidste maske nås, og hækl 15 masker på den anden side i luftmaskerækken. Nu er der skabt en bund med 30 masker. Herfra hækles der bare videre op 4 cm.
Lav nu en indtagning i hver 5. maske, så du har 24 masker tilbage.
Forsæt op til arbejdet måler 6 cm og hækl så sammen med 12 fastmasker. I sidste maske forsætter du med at lave 30 luftmasker. Bryd garnet og hæft enden af luftmaskerækken ved rækkens start, så du får en løkke. Denne bruges til selve nøgleringen.


Sy knapper på som øjne, sæt evt. hår, mund, næb eller ører på....

2 kommentarer:

  1. Hvor er de fine. Jeg er vild med variationerne! Og den samtidige enshed, hvis man kan sige det :)

    Kh. Jenny

    SvarSlet
  2. Nogle rigtig sjove nøgleringe :-) Har lige hæklet den første. Har aldrig været så meget for hækling - mest strikning - men jeg er faktisk ret glad for resultatet! Ikke spor svært :)) Tak!

    SvarSlet